Allt fler lärare är rädda för att orosanmäla hedersförtryck visar statistik från TRIS-jouren

Dagens Nyheter (240220) skriver om en intern granskning i Malmö som visar på bristande orosanmälningar från förskolor gällande barn som riskerar att utsättas för hedersförtryck. Personalen har uttryckt rädsla för barnens vårdnadshavare och undviker att ta upp hedersproblematik.

Dessutom avslöjade en rapport från 2021 som forskaren Hanna Cinthio genomfört i uppdrag av Malmö kommun att föräldrar uttrycker att deras dotter inte får sova i samma rum som en pojke under vilan eller hålla en pojke i handen. Det har gått två år sedan rapporten och all personal har inte fått utbildning i hedersproblematik, delvis på grund av en uppfattning att vissa inte är ”redo” för sådana diskussioner. Ytterligare en utmaning är att vissa pedagoger som lever i en hederskontext kan känna sig utpekade eller till och med upprätthålla hedersnormer inom förskolan.

För oss på TRIS är resultatet från stadsrevisionens granskning inte överraskande. Vi har observerat och rapporterat om denna problematik i flera kommuner och uppmärksammat politiker på alla nivåer i flera år.

Statistik från TRIS-jouren för yrkesverksamma 2023 visar på en betydande ökning av oro och rädsla bland lärare att göra orosanmälningar vid misstankar om hedersrelaterat våld och förtryck. Det finns en rädsla för personliga hot från familj och nätverk samt oro över hur socialtjänsten hanterar dessa anmälningar. TRIS har även lyft fram problematiken med att hedersnormer "rekryteras" in på förskolor och skolor, där medarbetare som inte stödjer skolans värdegrund får arbeta.

Till denna komplexa situation tillkommer rapporter från lärare som kontaktar TRIS-jouren om ett motstånd inom kollegiet mot att adressera hedersrelaterat våld och förtryck. Dessa lärare beskriver en arbetsmiljö där man måste vara försiktig med vad man säger för att inte framstå som rasistisk i ögonen på kollegor.

"Varje gång ämnet kommer upp, känner jag hur rummet fryser till is. Jag har en kollega som ofta säger 'Vi måste vara försiktiga så vi inte stämplar folk.' Det gör det nästan omöjligt att prata öppet om mina bekymmer, även när jag ser tydliga tecken på att ett barn kan vara i fara."

Lärarens erfarenhet understryker behovet av utbildning och stöd för att säkerställa att alla yrkesverksamma känner sig trygga i sitt arbete med att skydda barn från hedersrelaterat våld och förtryck. TRIS fortsätter att arbeta för att bryta tystnaden kring dessa frågor och skapa en mer öppen och stödjande arbetsmiljö inom skolor och förskolor.

Det är av yttersta vikt att vi fortsätter att belysa och arbeta mot dessa utmaningar för att säkerställa en trygg och inkluderande miljö för alla barn.

Därför har TRIS utvecklat ett skräddarsytt utbildningspaket. Vårt mål är att stärka medarbetare inom socialtjänsten, skolor och förskolor med de verktyg och kunskaper som behövs för att fullfölja sitt uppdrag med självförtroende och utan rädsla.

Detta behov har blivit än mer akut i ljuset av pågående desinformationskampanjer riktade mot socialtjänsten, vilket skapat en osäkerhet bland yrkesverksamma om hur de ska hantera känsliga situationer och orosanmälningar. Vårt utbildningspaket är utformat för att direkt adressera dessa utmaningar, genom att erbjuda djupgående insikter i hedersproblematik, barns rättigheter och effektiva strategier för att identifiera och agera på tecken på hedersrelaterat våld och förtryck. Läs mer om TRIS utbildningspaket här.

Föregående
Föregående

TRIS har initierat unik stiftelse för bostäder till våldsutsatta efter skydd

Nästa
Nästa

RFSU Malmös projekt Joni vill förebygga och motverka hedersrelaterat våld och förtryck